Pengaruh teks Sejarah Melayu kepada teks sastera
Sejarah yang lain seperti Hikayat Melayu, Tuhfat al-Nafis dan lain-lain.
Pengaruh ini boleh dilihat seperti berikut:-
a.
HIKAYAT
MELAYU.
Siapakah yang Mengarang Hikayat Melayu?
·
Hikayat
Melayu ini telah ditulis oleh Tengku Said.
· Hikayat
Melayu ini telah disalin semula oleh Muhammad Nuruddin Acheh dan nama Tengku
Said sebagai orang yang menyurat Hikayat Melayu ini telah diletakkan oleh
penyalinnya. Hikayat
Melayu ini telah siap disalin oleh Muhammad Nuruddin Acheh pada”sebelas bulan
Zulhijah, kepada hari Sabtu. Tamat pada Sanat 1310, di Betawi.”
- Tengku Said disebut sebagai anak Raja Akil dan masih kuat memegang kepada kepercayaan mitos bahawa beliau adalah “pancaran Sultan Iskandar Zulkarnain”.
- Menurut Muhammad Yusoft Hashim (1992:76), petikan ini juga menunjukkan bahawa Tengku Said adalah seorang penulis (penyurat) diraja bagi pihak Raja Akil dalam urusan persuratan rasmi.
- Menurutnya lagi, bagaimanapun “anak” di sini menimbulkan kekeliruan . Pada bahagian yang lain, Hikayat Melayu menyebut bahawa suatu ketika Raja Akil menikahkan seorang anakanda yang bernama Tengku Said dengan Tengku Irang binti Yamtuan Muda Siak. Akan tetapi, Tengku Said di sini adalah putera Tengku Deris dan cucu Tengku Abdullah iaitu Raja Kampar yang bergelar Tengku Panglima Besar (Hikayat Melayu, 1998: 579). Oleh sebab Tengku Deris adalah saudara sepupu Raja Akil, maka bererti Tengku Said adalah anak saudara Raja Akil. Namun Hikayat Melayu menyebutnya sebagai “anakanda Tengku Said” sahaja apabila Raja Akil memeperkenalkannya kepada pihak-pihak tertentu.
Bilakah
Teks ini Dikarang dan Mengapa?
·
Hikayat Melayu ini
dikarang pada tahun 1855, kira-kira enam tahun setelah Raja Akil mangkat (1849)
iaitu abad ke-19.
·
Hikayat Melayu ditulis
atas perintah (Tuan Fandarwola) atau Von de Wall (penolong Residen di sukadana
pada masa itu).
·
Beliau seorang tokoh
asing, pegawai serta peminat bahasa dan kesusateraan Nusantara, yang muncul daripada kalangan
masyarakat Eropah iaitu Belanda, yang selama ini menjadi “sahabat karib” Tengku
Akil.
·
Lazimnya, teks sastera
sejarah ditulis atas perintah raja atau pemerintah, tetapi Hkayat Melayu
ditulis atas perintah penjajah.
·
Walaupun begitu, ia
masih mengekalkan tradisi mengangkat golongan pemerintah.
·
Pada abad ke-19, terdapat
banyak teks yang lahir dengan pengarangnya menyalin semula Sejarah Melayu pada
bahagian awal mukadimahnya.
·
Teks yang lahir pada
masa ini masih lagi terikat dengan konvensi, di mana teks-teks yang lahir perlu
merujuk teks induk sebagai pengabsahan teks yang baharu.
·
Pandangan Muhammad
Yusoff Hashim (1992: 68) tentang Hikayat Melayu wajar teliti. Menurutnya,
Hikayat Melayu mengandungi naratif tentang riwayat Raja Kecil yang
memperjudikan nasibnya dalam pergelutan politik dengan kuasa Melayu yang
menjadi musuhnya, iaitu keluarga Bugis, terdiri daripada tokoh Bugis lima
beradik, Daheng Parani, Daheng Menambun, Daheng Marewah, Daheng Calak , dan
Daheng Kemasi.
b. TUHFAT AL-NAFIS.
Siapakah
yang Mengarang Tuhfat al-Nafis?
Raja Ali Haji merupakan individu yang berperanan besar
dalam mengarang teks Tuhfat al-Nafis. Namun begitu, terdapat juga pendapat yang
mengatakan teks ini merupakan sebuah teks yang dikarang bersama oleh Raja Ali
Haji dengan ayahnya, iaitu Raja Ahmad.
Raja Ali Haji merupakan anak kepada Raja Ahmad (Raja Ali Haji bin Raja Ahmad)
yang dikaitkan dalam teks ini. Raja Ahmad atau Engku Haji dilahirkan pada tahun
1778 dan mangkat pada 1878, sementara Raja Ali Haji dilahirkan pada tahun 1804
dan mangkat lebih awal daripada ayahnya, iaitu pada tahun 1872. Raja Ahmad,
iaitu ayah kepada Raja Ali Haji merupakan anak kepada Raja Haji (Marhum mangkat
di Ketapang, Melaka) yang merupakan Yang Dipertua Muda Keempat Johor-Riau.
Manakala, Raja Haji pula merupakan anak kepada Daeng Celak bin Daeng Relaka
(Yang Dipertua Muda Kedua Johor Riau) daripada keluarga Bugis di Sulawesi,
iaitu tempat asal Opu Bugis Lima Bersaudara.
Raja Ali Haji juga merupakan seorang intelektual terkenal di penghujung abad
ke-19. Kecemerlangan Raja Ali Haji dalam dunia intelektual berkat karya-karya
dan perjuangan dalam mencerdaskan masyarakatnya. Karya-karyanya tidak hanya
terbatas pada Gurindam Dua Belas, sebagai sebuah karya sastera yang
sangat terkenal, tetapi turut meliputi pelbagai bidang seperti agama, sejarah,
bahasa dan budaya Melayu.
Selain daripada faktor keturunan yang mempengaruhi Raja Ali Haji lebih pro
Bugis, faktor latar belakang hidupnya juga banyak mempengaruhi beliau. Beliau
telah dibesarkan di istana Riau, pernah menjawat beberapa jawatan penting
kerajaan seperti penasihat raja-raja Riau, menjadi pakar undang-undang, guru
agama dan hakim di Riau. Justeru itu, berdasarkan latar belakang keturunan dan
kehidupan Raja Ali Haji, jelaslah menunjukkan beliau mempunyai hubungan atau
pertalian darah yang amat kuat dengan Opu Bugis lima bersaudara dan yang
dikaitkan dengan keturunan Raja Bugis di Sulawesi.
Salah satu karya besar Raja Ali Haji dalam bidang sejarah ialah Tuhfat
Al-Nafis. Karya ini merupakan karya sejarah yang terpenting setelah Sejarah
Melayu, karya Tun Sri Lanang, Bendahara Kerajaan Melaka. Virginia Matheson
menyebut karya Raja Ali Haji ini sebagai catatan abadi tentang kerajaan
Johor-Riau. Menurut Datuk Zainal Abidin Abdul Wahid, tidaklah sempurna bagi
seseorang sejarawan yang menulis sejarah negeri Melayu, terutama Johor, Riau
dan Selangor, jika tidak merujuk pada karya ini.
Dalam karya Tuhfat Al-Nafis, beliau lebih cenderung dengan suku kaum
Bugis. Hal ini bertepatan dengan apa yang dikatakan oleh Arba’iyah Moham Nor,
iaitu beliau mengatakan tema Tuhfat Al-Nafis dikatakan lebih tertumpu kepada
cerita raja-raja dan rakyat Bugis atau boleh dianggap sebagai Bugis Centric.
Beliau juga sedaya upaya menjadikan Tuhfat Al-Nafis sebagai alat untuk
mempertahan kedudukan suku Bugis dalam kesultanan Melayu terutama Johor.
Bilakah
Teks ini Dikarang dan Mengapa?
Tuhfat al-Nafis dikarang disebabkan pengarangnya mempunyai sentimen pro Bugis.
Tema Tuhfat Al-Nafis lebih cenderung kepada cerita-cerita raja dan masyarakat
Bugis atau lebih dianggap sebagai Bugis centrisc. Hal ini dapat dilihat
apabila pengarang bersifat antagonis terhadap suku kaum Melayu dan suku kaum
Minangkabau. Pengarang sebenarnya mempunyai hubung kait dengan kaum Bugis.
Dalam hal ini, pengarang merupakan keturunan daripada Yang Dipertua Kedua,
iaitu Opu Daeng Celak. Selain itu, pengarang juga memberi anggapan yang negatif
terhadap kaum Melayu.
“Syahadan apabila dilihat oleh sesetengah suku-suku
sebelah Melayu hal yang demikian itu, maka terbakarlah hatinya oleh api hasad
yang tertanam di dalam hatinya.”
Pengarang sebenarnya ingin mempengaruhi pembaca dengan memasukkan elemen-elemen
positif tentang Bugis dan menyebelahi Bugis. Kredibiliti pengarang boleh
dipertikaikan kerana pengarang lebih condong terhadap kaumnya sendiri.
Selain itu, pengarang cuba menaikkan imej Opu Bugis Lima Bersaudara. Hal ini
dapat dilihat apabila pengarang cuba mempengaruhi pembaca mengenai kehandalan
pahlawan Bugis. Kecondongan Raja Ali Haji terhadap semangat Bugis yang
sememangnya handal dalam peperangan sehingga mereka dapat memegang beberapa
jawatan tinggi dalam tampuk pemerintahan kerajaan Melayu Johor pada ketika itu.
Dalam penulisan Tuhfat Al-Nafis, pengarang cuba menyatakan bahawa setiap kali
campur tangan, Opu Bugis Lima Bersaudara berjaya menyelesaikan masalah
perebutan takhta antara dua pihak yang bersengketa. Sebagai contoh, pengarang
ada menceritakan Opu Bugis Lima Bersaudara membantu Sultan Muhammad Zainuddin
untuk mendapatkan takhta pemerintahan kerajaan Matan yang sebelum ini dikuasai
oleh Pangeran Agung.
Pada awal teks ini lagi, kita dapat meneliti betapa biasanya Raja Ali Haji
dalam mengarang Tuhfat Al-Nafis. Ini dapat dibuktikan dengan caranya mengungkap
hal-hal yang berkaitan dengan Raja Kecil dan Opu Bugis Lima Bersaudara. Seperti
yang diketahui umum, Raja Kecil merupakan musuh utama kepada Opu Bugis Lima
Bersaudara. Oleh sebab itu, kita dapati bahawa Raja Ali Haji seboleh mungkin
memberi gambaran yang negatif terhadap Raja Kecil. Perkara ini dapat diteliti
melalui bahagian-bahagian yang diperihalkan oleh Raja Ali Haji dalam teks ini,
misalnya:
“Adalah Encik Pong itu dipakai memeng oleh baginda
itu, telah bunting memeng, konon. Waktu baginda mangkat, orang-orang tengah
bergadukan hal baginda. Maka Encik Pong dilarikan oleh Panglima Bebas,
dibawahnya ke Pagar Ruyung, kepada puteri Janilan, lalu Encik Pong beranak di
situ, iaitu laki-laki...”
Jika
dilihat secara sepintas lalu, sememangnya petikan di atas tidak banyak memberi
kesan yang negatif kepada Raja Kecil. Maka dengan itu, kita dapati untuk
mencapai motifnya, Raja Ali Haji cuba memberi gambaran seterusnya tentang
asal-usul Raja Kecil dalam situasi yang lebih buruk. Oleh itu, dalam teks ini
beliau menyebut:
“Tatkala baginda mangkat, zakarnya berdiri. Maka tidak
ada orang yang berani menanam baginda itu. Maka mesyuaratlah segala menteri apa
sebab pekerjaan itu, sangat ajaib. Maka kata daripada isi istana: Adalah
baginda tengah berahikan Encik Pong itu, maka baginda itu pun mangkat. Maka
takbir segala menterinya (yang) baginda itu takut tiada meninggalkan anak cucu
yang bangsa daripadanya. Maka disuruhnya orang besar-besar itu akan Encik Pong
itu setubuh dengan baginda itu konon, pada ketika itu. Maka apabila selesai
baharulah rebah zakar baginda itu. Maka Encik Pong pun buntinglah konon.”
Dalam masa yang sama,
kecenderungan Raja Ali Haji dapat dilihat dengan jelas, apabila beliau
memerihalkan latar belakang Opu Bugis Lima Bersaudara. Keadaan ini bertujuan
memberi gambaran kepada para pembaca bahawa Opu Bugis berasal daripada
keturunan yang baik-baik berbanding dengan Raja Kecil. Dengan cara ini Raja Ali
Haji berharap para pembaca akan memberi persepsi yang positif kepada kaum
Bugis. Maka tidak hairanlah, perihal-perihal yang baik-baik sahaja diberikan
kepada Opu Bugis Lima Bersaudara dalam Tuhfat al-Nafis. Contohnya:
“Adalah puteranya (Tendari Burung Daeng Ralaka) yang lima
orang itu baik-baik belaka parasnya, serta dengan sikap pahlawannya. Akan
tetapi Opu Daeng Celak yang tersangat baik parasnya, memberi ghairah hati
perempuan-perempuan memandangnya...”
Seterusnya, dalam menceritakan peristiwa perjanjian antara Bugis dengan
Minangkabau untuk menyerang Johor-Riau, Raja Ali Haji juga telah memberi satu
tafsiran atau gambaran yang berpihak kepada pihak Bugis. Beliau telah
mengeksploitasi peristiwa ini untuk memberi kesan yang baik kepada Bugis. Hal
ini demikian kerana, apabila kita melihat Hikayat Siak, sememangnya hikayat ini
telah memberi kesan yang buruk kepada Opu Bugis Lima Bersaudara. Justeru itu,
dalam memerihalkan semula peristiwa tersebut, Raja Ali Haji telah menggunakan
peristiwa ini untuk menunjukkan bahawa pihak Raja Kecillah yang bersalah dalam
peristiwa ini. Raja Ali Haji mengatakan (berdasarkan teks), Raja Kecillah yang
sebenarnya telah berjumpa dengan Opu Bugis Lima Bersaudara untuk melanggar
Johor. Akan tetapi, pihak Bugis telah menolak pelawaan tersebut kerana pada
fikiran mereka, itu adalah tipu dan muslihat Raja Kecil sahaja. Justeru itu,
Raja Ali Haji mengungkapkan dalam teks ini:
“Syahadan di dalam tengah-tengah bersiap akan alat
peperangan itu maka Opu Bugis yang berlima beradik itu pun tibalah ke Bengkalis
datang daripada mengembara. Maka berjumpalah ia dengan Raja Kecil. Maka Raja
Kecil pun mengajaklah ia melanggar negeri Johor, maka tiada ia mahu. Maka
didalihkannya hendak ke Langat dahulu, mencari muafakat dengan Bugis yang di
Langat itu. Maka tiadalah jadi bantu membantu itu.”
Di dalam episod bantuan Bugis kepada Johor-Riau untuk mengalahkan Raja Kecil,
Raja Ali Haji telah menyebut kisah ini agar ianya berpihak kepada Bugis. Maka
berkatalah ia:
“Maka menjawablah Opu Dahing Parani, ‘Seperti saya semua
adik-beradik sama saja yang patut kepada hati baginda Sultan Sulaiman saya
terimalah, akan tetapi yang saya seorang, tiada saya mahu jadi raja kerana saya
ini yang tua sekali, tiada lain hanyalah mencari ketetapan saudara saya yang
berempat ini.’ Maka menjawab pula Opu Dahing Menambu, ‘Saya ini tiada sanggup
menjadi Yang Dipertua Muda di tanah barat ini, kerana saya sudah berjanji
dengan Sultan Mantan akan memelihara akan negeri Mempawa, tiadalah saya mahu
mengecilkan hati mertua saya itu.’ Maka menjawablah Dahing Celak , ‘Saya ini
selagi ada abang saya ini, iaitu Kelana Jaya Putera, tiada saya mahu menjadi
Yang Dipertua Muda.’ Maka menjawablah Opu Dahing Kemasi, ‘Adapun saya ini tada
berhajat menjadi Yang Dipertua Muda di tanah barat kerana jauh amat dengan
Bugis, bersalahan jikalau seperti di Mantan dan Sambas itu mana
kemuafakatan abang-abang sayalah.’ Menjawab pula Kelana Jaya Putera, ‘Adapun
saya jikalau bercerai dengan saudara-saudara saya, tiada saya mahu menjawab
Yang Dipertua Muda di tanah barat ini.’ Demikianlah kata sekalian Opu-opu Bugis
itu.”
Dengan melihat petikan di atas, Raja Ali Haji telah sedaya upaya cuba memberi
satu gambaran yang baik kepada Opu Bugis Lima Bersaudara berhubung dengan
kedatangan mereka ke Johor khasnya dan Tanah Melayu, umumnya. Lantaran itu,
tidak hairanlah apabila Raja Ali Haji mengarang satu bentuk petikan yang
menunjukkan bahawa Opu Bugis Lima Bersaudara bukannya gilakan atau mahukan
kuasa. Sebaliknya ianya telah diberi sukarela oleh Sultan Sulaiman.
Seterusnya, pengarang cuba menyatakan bahawa suku kaum Melayu ada menyimpan
perasaan dengki terhadap kaum Bugis yang dikatakan rapat dan baik dengan Sultan
Sulaiman. Pengarang cuba mempengaruhi pembaca dengan menyatakan kaum Melayu
tidak baik dan tidak menyebelahi mereka secara halus melalui penulisannya. Hal
ini dapat dibuktikan apabila pengarang menyatakan kaum Melayu termasuk Raja
Terengganu dikatakan membuat fitnah terhadap kaum Bugis untuk menghalau mereka
daripada terus tinggal di Johor-Riau. Pada hakikatnya, Bugis mempunyai
agendanya yang tersendiri. Mereka bukanlah golongan yang berpengaruh seperti
yang disangkakan. Oleh itu, pengarang menerapkan sentimen kebugisan kerana
pengarang sendiri berketurunan Bugis.
Walaupun, penulisan Tuhfat Al-Nafis mempunyai kecondongan tetapi berdasarkan
penulisan pengarang, terdapat juga keobjektifan dalam Tuhfat Al-Nafis. Hal ini
dapat dilihat apabila penulis menghuraikan tarikh yang tepat bagi segala
peristiwa kelahiran, kemangkatan dan pertabalan. Ini adalah keobjektifan yang
sebenar. Pengarang juga ada menghuraikan tentang tarikh kemangkatan Sultan
Mahmud.
“Syahadan
apabila baginda itu mangkat maka segala orang-orang besar negeri Johor pun
mengangkatlah akan Datuk Bendahara menjadi Raja Johor. Adalah mangkatnya pada
Hijrah sanat 1111 pada bulan Safar, hari Jumaat dan menggantikan kerajaanlah
Bendahara Tun Habib, pada delapan hari bulan Rabiul Awal, hari Khamis, waktu
loha dan Raja Sulaiman pun lahir ke dunia pada waktu itu.”
Oleh hal yang demikian, jelas menunjukkan pengarang menggunakan sumber yang
benar dalam penulisannya tanpa condong kepada mana-mana pihak. Selain daripada
sistem pentarikhan, penggunaan ‘aku’ dalam penulisan pengarang adalah objektif.
Hal ini demikian kerana, pengarang berada ditempat kejadian dan mengalami
sendiri kejadian tersebut. Di samping itu, ia menunjukkan peristiwa itu berlaku
di depan mata pengarang sendiri. Situasi ini dapat dilihat apabila pengarang
sendiri menyatakan:
“Demikianlah khabar dari orang tua entahkah apa ertinya aku pun tak
tahu. Wallahua’lam mana-mana aku lihat dan aku dengar dan aku lihat dalam
sejarah itulah yang aku suratkan.”
Begitulah yang digambarkan oleh penulis tentang kejadian
yang berlaku ketika pengarang berada di tempat kejadian.
c.
HIKAYAT SIAK.
Cerita dalam Hikayat Siak
menceritakan kisah Raja Kecil yang semasa kecil dipanggil Tuan Bujang. Raja
Kecil merupakan anak Sultan Mahmud (Sultan Abdul Jalil Syah) yang memerintah
Johor Lama. Sultan Mahmud lebih dikenali sebagai Raja Mangkat Dijulan( Marhum
Mangkat Dijulang ). Makam baginda masih ada di kampung Makam Kota Tinggi dan
diwartakan sebagai lokasi sejarah negeri Johor. Sultan Mahmud dipercayai
merupakan raja dari keturunan Sultan Mahmud dari Kesultanan Melayu Melaka yang
tewas diserang Portugis. Sultan Mahmud dari Kesultanan Melayu Melaka telah
melarikan diri ke Kampar , Sumatera dan berkahwin dengan seorang anak raja di
sana. Baginda dikurniakan dua orang anak lelaki. Seorang anaknya berhijrah
ke Perak membuka kerajaan di sana dan seorang lagi berhijrah ke Johor Lama
(Kota Tinggi) Johor dan membina sebuah negara di panggil Kerajaan Johor.
Pemerintahan Johor dari keturunan Kesultanan Melayu Melaka, sampai kepada
Marhum Mangkat Dijulang. Baginda berkahwin dengan orang kebanyakan iaitu
Encik Pung. Encik Apung dikatakan telah hamil akibat tertelan manikam Sultan
Abdul Jalin Syah. Baginda mangkat kerana dibunuh oleh Laksamananya sendiri
iaitu Megat Seri Rama. Megat Seri Rama bertindak sedemikian kerana isterinya
telah dihukum mati kerana memakan seulas nangka yang ingin dipersembahkan
kepada sultan. Hal ini telah menyebabkan MSR bertindak dengan membunuh sultan.
Pada ketika itu, Encik Pung sedang mengandungkan Tuan Bujang (Raja Kecil).
Sultan Mahmud Mangkat Dijulang tidak mempunyai anak dengan permaisurinya ,(
tiada anak gahara) Setelah Marhum Mangkat Dijulang mangkat, Encik Pung berjanji
tidak akan menuntut takhta kerajaan Johor daripada Bendahara yang diberi kuasa
memerintah kerana Marhum Mangkat Dijulang tiada zuriat daripada anak
gahara. Setelah melahirkan Raja Kecil , Bendahara amat khuatir Encik Pung
akan menuntut takhta. Menyedari keselamatan Raja Kecil dalam bahaya, Encik Pung
menyerahkan Raja Kecil kepada Temenggung Muar. Akan tetapi ketika Raja Kecil
berusia 6 tahun, beliau dibawa berjumpa ibunya tetapi kedatangannya dapat
dikesan oleh Bendahara. Menyedari keselamatannya terancam, Raja Kecil
dibawa lari oleh Raja Negara Selat melalui pertolongan Nakhoda ke Palembang dan
akhirnya dibawa ke Pagaruyung dan bertemu dengan kaum keluarganya dan dipelihara
oleh Puteri Jilan iaitu keluarga Raja Kecil yang berpangkat nenek kepada Raja
Kecil. Baginda dibesarkan dengan nama Tuan Bujang. Tuan bujang telah berkahwin
dengan anak Dipati Batu Kucing. Selain itu, berdasarkan niat Puteri Jilan
beliau ingin berperang dengan Johor untuk tujuan membalas dendam diatas
kematian ayahandanya serta merampas kembali takhta kerajaan Johor yang
sememangnya milik beliau. Setelah sampai di Johor, Raja Kecil (Tuan Bujang)
mendakwa kepada penduduk Johor bahawa beliau merupakan anak kepada Marhum
Mangkat Dijulang. Tetapi ternyata mereka tidak mempercayai kata-kata
beliau melainkan beliau dapat membuktikan kebenaran daulatnya sebagai putera
Marhum Mangkat Dijulang. Namun setelah beliau berjaya membuktikan daulatnya,
akhirnya seluruh rakyat Johor berpuas hati. Beliau segera dilantik menjadi
Yang Dipertuan Johor, bergelar Sultan Abdul Jalil Rahmat Syah. Semasa beliau
menjadi Yang Dipertuan Johor, beliau telah berkahwin dengan anak Bendahara
iaitu Tengku Kamariah, walaupun sebenarnya baginda telah pun mengikat tali
pertunangan dengan kakanda kepada Tengku Kamariah iaitu Tengku Tengah.
Selain itu, Tengku Tengah turut menyimpan dendam yang
sama terhadap YDPJ kerana malu baginda telah berkahwin dengan adindanya
walaupun mereka telah bertunang. Tengku Tengah telah meminta bantuan daripada
Raja Sulaiman untuk membalas segala dendamnya terhadap YDPJ. Mereka telah
berkomplot dengan Daheng Parani dan bertindak untuk menculik Tengku Kamariah
dan mencetuskan peperangan. Hal ini, telah menyebabkan YDPJ melarikan diri ke
Riau. Daheng Parani pun datang menyerang Riau. Pada masa yang sama di
Kedah, telah berlaku perbalahan diantara dua orang putera raja, untuk merebut
pucuk pemerintahan. Anak yang tua telah meminta bantuan dari Daheng Parani, manakala
adindanya telah meminta bantuan dari Yang Dipertuan Siak, Raja Kecil. Hal
ini telah menyebabkan berlakunya peperangan yang berlarutan diantara Daheng
Parani dengan Yang Dipertuan Johor atau Siak iaitu Raja Kecil. Peperangan ini
berlaku selama dua tahun dan diakhiri dengan kematian tragsis Daheng Parani,
dan adinda Raja Kedah telah berjaya menaiki takhta. Tengku Kamariah telah
meninggal dunia dan telah menyebabkan Raja Kecil jadi tidak siuman. Takhta
kerajaan telah digantikan oleh anakanda baginda iaitu Raja Alam. Namun, telah
berlaku perebutan takhta kerajaan di antara Raja Alam dengan adindanya Tengku
Mahmud. Akhirnya, Tengku Mahmud iaitu (anak yang gahara) menjadi raja kerana
dibantu oleh bapa saudaranya iaitu Raja Sulaiman.
Sultan Mahmud Syah telah berangkat ke Riau dan semua puteranya ditinggalkan di Siak. Di Riau tersebar cerita mengenai pembunuhan Tengku Akil menyebabkan yang telah Sultan Mahmud Syah murka lalu telah berbincang dengan bapa saudaranya, Raja Sulaiman untuk menyerang Siak. Hal ini telah diketahui oleh Raja Alam iaitu saudara Sultan Mahmud Syah. Tengku Muhammad Ali, Putera Raja Alam telah berkahwin dengan puteri sulung Sultan Mahmud Syah. Telah berlaku peperangan antara Raja Alam dengan Sultan Mahmud Syah, akhirnya Raja Alam dapat dikalahkan dan Sultan Mahmud Syah berjaya berkerajaan di Siak. Semasa pemerintahan Sultan Mahmud Syah, Kompeni Belanda telah datang ke Siak dan meminta kebenaran untuk membina loji perniagaan di Pulau Gontong. Semasa Belanda tinggal di Siak mereka telah melakukan perbuatan yang tidak elok pada gadis-gadis di kampung. Hal ini telah menyebabkan, SMS bertindak menyerang Melaka. Kemudiannya baginda melancarkan serangan ke atas Siak dan berjaya mengusir Belanda dari Siak serta berjaya membunuhfetor Belanda di situ.
Semasa Raja Alam memerintah di Siantan, beliau telah diserang oleh Raja Sulaiman dari Riau. Dalam peperangan tersebut Raja Alam telah bertindak dengan meminta bantuan dari Siak. Tetapi, SMS tidak ingin ,menghulurkan bantuan kepada Raja Alam, baginda menasihatinya supaya berundur sahaja dari Siantan. Kemudian, SMS pun mangkat, takhtanya telah diganti pula oleh puteranya iaitu Tengku Ismail. Ketika itu, Raja Alam telah berpakat dengan Belanda untuk menyerang Siak. Peperangan ini telah mengambil masa selama enam bulan lamanya. Dalm perang tersebut Siak telah berjaya dikalahkan. Setelah kalah, Yang Dipertuan Siak telah berundur ke Tambelan. Pada masa yang sama, Riau telah dikuasai oleh Daheng Kemboja iaitu orang yang berasal dari puak Bugis yang ingin menghapuskan jurai keturunan raja yang berasal dari orang Melayu. Hal demikian telah menyebabkan Temenggung Johor meminta bantuan dari Terengganu dan Pahang. Raja Siak telah berangkat ke Tambelan dan Kelantan dan bersetuju untuk menyerang Bugis. Peperangan telah meletus di antara oatan Bugis dengan orang Siak yang diketuai oleh Tengku Abdullah dan Tengkau Abdul Rahman. Dalam peperangan tersebut Siak telah dikalahkan lagi. Kemudian, YDS telah berlayar ke Buantan, Mampura, Retih, Kuala Jambi dan akhirnya baginda tinggal di Palembang. YDS telah menolak permintaan Raja Haji untuk menyerang Palembang dan juga menolak permintaan Sultan Jambi untuk menyerang loji Belanda. Tetapi, YDS berhasrat ingin menyerang Mempawah. Mempawah dapat dikalahkan dan putera-putera Raja Siak bermohon diri untuk meneruskan perjalanan ke Terengganu. YDS (Raja Ismail) telah berkahwin dengan puteri Yamtuan Terengganu, di Terengganu. Semasa berlakunya peperangan antara Kelantan dan Terengganu, orang Siak telah membantu Terengganu di dalam peperangan tersebut. Akhirnya Terengganu telah berjaya mengalahkan Kelantan. Mereka telah merajakan Tengku Muhammad.
Sultan Mahmud Syah telah berangkat ke Riau dan semua puteranya ditinggalkan di Siak. Di Riau tersebar cerita mengenai pembunuhan Tengku Akil menyebabkan yang telah Sultan Mahmud Syah murka lalu telah berbincang dengan bapa saudaranya, Raja Sulaiman untuk menyerang Siak. Hal ini telah diketahui oleh Raja Alam iaitu saudara Sultan Mahmud Syah. Tengku Muhammad Ali, Putera Raja Alam telah berkahwin dengan puteri sulung Sultan Mahmud Syah. Telah berlaku peperangan antara Raja Alam dengan Sultan Mahmud Syah, akhirnya Raja Alam dapat dikalahkan dan Sultan Mahmud Syah berjaya berkerajaan di Siak. Semasa pemerintahan Sultan Mahmud Syah, Kompeni Belanda telah datang ke Siak dan meminta kebenaran untuk membina loji perniagaan di Pulau Gontong. Semasa Belanda tinggal di Siak mereka telah melakukan perbuatan yang tidak elok pada gadis-gadis di kampung. Hal ini telah menyebabkan, SMS bertindak menyerang Melaka. Kemudiannya baginda melancarkan serangan ke atas Siak dan berjaya mengusir Belanda dari Siak serta berjaya membunuhfetor Belanda di situ.
Semasa Raja Alam memerintah di Siantan, beliau telah diserang oleh Raja Sulaiman dari Riau. Dalam peperangan tersebut Raja Alam telah bertindak dengan meminta bantuan dari Siak. Tetapi, SMS tidak ingin ,menghulurkan bantuan kepada Raja Alam, baginda menasihatinya supaya berundur sahaja dari Siantan. Kemudian, SMS pun mangkat, takhtanya telah diganti pula oleh puteranya iaitu Tengku Ismail. Ketika itu, Raja Alam telah berpakat dengan Belanda untuk menyerang Siak. Peperangan ini telah mengambil masa selama enam bulan lamanya. Dalm perang tersebut Siak telah berjaya dikalahkan. Setelah kalah, Yang Dipertuan Siak telah berundur ke Tambelan. Pada masa yang sama, Riau telah dikuasai oleh Daheng Kemboja iaitu orang yang berasal dari puak Bugis yang ingin menghapuskan jurai keturunan raja yang berasal dari orang Melayu. Hal demikian telah menyebabkan Temenggung Johor meminta bantuan dari Terengganu dan Pahang. Raja Siak telah berangkat ke Tambelan dan Kelantan dan bersetuju untuk menyerang Bugis. Peperangan telah meletus di antara oatan Bugis dengan orang Siak yang diketuai oleh Tengku Abdullah dan Tengkau Abdul Rahman. Dalam peperangan tersebut Siak telah dikalahkan lagi. Kemudian, YDS telah berlayar ke Buantan, Mampura, Retih, Kuala Jambi dan akhirnya baginda tinggal di Palembang. YDS telah menolak permintaan Raja Haji untuk menyerang Palembang dan juga menolak permintaan Sultan Jambi untuk menyerang loji Belanda. Tetapi, YDS berhasrat ingin menyerang Mempawah. Mempawah dapat dikalahkan dan putera-putera Raja Siak bermohon diri untuk meneruskan perjalanan ke Terengganu. YDS (Raja Ismail) telah berkahwin dengan puteri Yamtuan Terengganu, di Terengganu. Semasa berlakunya peperangan antara Kelantan dan Terengganu, orang Siak telah membantu Terengganu di dalam peperangan tersebut. Akhirnya Terengganu telah berjaya mengalahkan Kelantan. Mereka telah merajakan Tengku Muhammad.
Sultan Ahmad Abdul Jalil Syah (Raja Ismail) telah pun
mangkat lalu diganti oleh Tengku Sulung. Belanda pula cuba untuk menyerang Riau
tetapi tidak berjaya. Mereka pun kembali ke Melaka. Raja Haji ingin menyearng
balas tetapi tidak jadi keran Belanda di Melaka merupakan sahabat Riau. Raja
Haji telah meninggal dunia dan telah diganti oleh Raja Ali, sebagai Yamtuan
Muda Riau. Yamtuan Muda Ali pergi ke Melaka merancang untuk menyerang Selangor,
bersama Sayyid Ali. Selangor telah dapat dikalahkan lalu dilantiknya Sayyid Ali
sebagai Yamtuan Selangor. Kemudian Yamtuan Muhammad Ali kembali ke
Siak.Berlaku banyak peperangan yang dilancarkan oleh Sayyid Ali. Sayyid Ali
bertindak dengan menyerang Senggora dan Terengganu kerana ingin mempertahankan
Siak daripada diserang oleh mereka. Namun, kedua-dua pihak ini dapat didamaikan
oleh Yamtuan Lingga. Pada masa yang sama juga, Sayyid Abdul Rahman telah
berjaya mengalahkan Simpang seterusnya mengajak Sayyid Ali melanggar Sambas.
Selain itu, di Kuala Cerucuk Sayyid Ali berperang dengan Ki Agus Serbudin dan
berjaya mengalahkannya. Kemudian dengan bantuan Sayyid Abdul Rahman dan orang
Pontianak Sayyid Ali Sambas, tetapi ramai panglima Sayyid Ali mati dan mereka
berundur ke Pontianak dan Tambelan. Yamtuan Muhammad Ali telah membenarkan
Sayyid Ali melanggar Pertapahan dan berjaya. Tetapi, kemudiannya Bendahara
Pertapahan telah meminta bantuan dan akhirnya Sayyid Ali kalah. Yamtuan Muda
berasa malu dan menyuruh Sayyid Ali menyerang lagi. Kemudian mereka
berdamai.
Berikutnya, Tengku Abdullah kembali ke Kampar dan mengisahkan pengalamannya semasa berada di Bulang, kepada Yamtuan Muda Siak, iaitu Tengku Ibrahim. Beliau kemudiannya membenarkan Tengku Abdullah pergi dengan janji bahawa Tengku Ibrahim akan menanti Tengku Tua di Palembang. Yamtuan Siak, Tengku Muhammad Ali, gering dan mangkat lalu dikebumikan di Pekan Baru. Sayyid Ali mengatakan bahawa dia Cuma mahu berpindah dari Bukit Batu. Yamtuan Muda Siak tidak percaya lalu mengarahkan orang membina kubu. Dengan tipu helahnya, Sayyid Ali dapat mempengaruhi Yang Dipertuan Besar, dan kemudiannya bercadang menyerang Kampar. Yamtuan Muda cuba menghalang. Tengku Besar yang baru sedar akan kesilapannya meminta bantuan perahu dan tentera dari Lingga. Dengan bantuan Lingga dan juga Kampar, Tengku Tua mengetuai pasukan Siak, memerangi pasukan Sayyid Ali, yang akhirnya kalah dan terpaksa berundur ke Siak. Setelah Kampar kalah, pembesar-pembesar dan kerabat raja semuanya berundur ke Inderagiri. Yamtuan Muda meminta meriam dan ini membawa kepada permusuhan dan pertentangan di anatara Yamtuan Muda dengan Tuan Besar, yang akhirnya berjaya dibunuh. Orang-orang Dayak turut menentang Yamtuan Muda, sultan Pontianak menyuruh orang mencari jenazahYamtuan Muda dan beberapa orang lagi, berundur ke hutan. Kemudian Yamtuan Muda bertemu lanun dan berjaya memperdayakan mereka.
Anak-anak perahu Panglima Senang mengenali Yamtuan Muda dan memeberitahu Panglima Senang yang akhirnya mengambil Yamtuan Muda. Lanun marah. Ini menyebabkan Panglima Senang mengisahkan hal yang sebenarnya mengenai Yamtuan Muda. Panglima Senang belayar untuk bertemu dengan ayahandanya dan akhirnya beliau menetap di Belitung. Tengku Akil juga belayar ke beberapa tempat untuk berdagang. Di Pulau Ara, beliau telah memberikan afiun (candu) kepada Panglima Raja lalu berlayar pula ke Lingga. Dia juga membawa Tengku Kecik Muda dan Tengku Sulung Muda untuk menemui Yamtuan Sambas. Setahun kemudian, Tengku Akil belayar ke Tambelan bersama Tengku Simbok untuk bertemu ayahandanya, Tengku Mahmud. Seterusnya, bersama-sama dengan Tengku Mahmud, Tengku Akil belayar pula ke Karimata dan Kotaringin. Setelah mendapat bekalan makanan, Tengku Akil belayar pula ke Bawal, kemudian pergi ke Belitung untuk mendapatkan Tengku Muhammad Tahak dan akhirnya kembali ke Lingga. Panglima Raja hendak melanggar Cerucuk. Adipati pula meminta bantuan dari Tengku Akil. Dengan bantuan Tengku Muhammad Tahak, Panglima Raja dikalahkan. Seterusnya, Encik Wan Muhammad pula hendak melanggar Mapar. Sultan Lingga menghantar bantuan dan mengalahkan Encik Wan Muhammad. Tengku Akil kemudiannya membantu Kornel Raffles membawa Raden Keling menemui Mejar Robson kerana kesalahannya menjual tanah kepada orang Pontianak. Mejar Robson dan Adipati Belitung berangkat ke Muntok dengan dikuti oleh Tengku Akil, Raden Keling dan kapitan (nakhoda) kapal. Apabila tiba di Pulau Kalamambang, Tengku Akil menyuruh mereka berlabuh dan memerintahkan Raden Keling agar turun ke darat dan mudik Sungai Cerucuk, untuk pergi ke Tabualih bersama kapitan kapal.
Berikutnya, Tengku Abdullah kembali ke Kampar dan mengisahkan pengalamannya semasa berada di Bulang, kepada Yamtuan Muda Siak, iaitu Tengku Ibrahim. Beliau kemudiannya membenarkan Tengku Abdullah pergi dengan janji bahawa Tengku Ibrahim akan menanti Tengku Tua di Palembang. Yamtuan Siak, Tengku Muhammad Ali, gering dan mangkat lalu dikebumikan di Pekan Baru. Sayyid Ali mengatakan bahawa dia Cuma mahu berpindah dari Bukit Batu. Yamtuan Muda Siak tidak percaya lalu mengarahkan orang membina kubu. Dengan tipu helahnya, Sayyid Ali dapat mempengaruhi Yang Dipertuan Besar, dan kemudiannya bercadang menyerang Kampar. Yamtuan Muda cuba menghalang. Tengku Besar yang baru sedar akan kesilapannya meminta bantuan perahu dan tentera dari Lingga. Dengan bantuan Lingga dan juga Kampar, Tengku Tua mengetuai pasukan Siak, memerangi pasukan Sayyid Ali, yang akhirnya kalah dan terpaksa berundur ke Siak. Setelah Kampar kalah, pembesar-pembesar dan kerabat raja semuanya berundur ke Inderagiri. Yamtuan Muda meminta meriam dan ini membawa kepada permusuhan dan pertentangan di anatara Yamtuan Muda dengan Tuan Besar, yang akhirnya berjaya dibunuh. Orang-orang Dayak turut menentang Yamtuan Muda, sultan Pontianak menyuruh orang mencari jenazahYamtuan Muda dan beberapa orang lagi, berundur ke hutan. Kemudian Yamtuan Muda bertemu lanun dan berjaya memperdayakan mereka.
Anak-anak perahu Panglima Senang mengenali Yamtuan Muda dan memeberitahu Panglima Senang yang akhirnya mengambil Yamtuan Muda. Lanun marah. Ini menyebabkan Panglima Senang mengisahkan hal yang sebenarnya mengenai Yamtuan Muda. Panglima Senang belayar untuk bertemu dengan ayahandanya dan akhirnya beliau menetap di Belitung. Tengku Akil juga belayar ke beberapa tempat untuk berdagang. Di Pulau Ara, beliau telah memberikan afiun (candu) kepada Panglima Raja lalu berlayar pula ke Lingga. Dia juga membawa Tengku Kecik Muda dan Tengku Sulung Muda untuk menemui Yamtuan Sambas. Setahun kemudian, Tengku Akil belayar ke Tambelan bersama Tengku Simbok untuk bertemu ayahandanya, Tengku Mahmud. Seterusnya, bersama-sama dengan Tengku Mahmud, Tengku Akil belayar pula ke Karimata dan Kotaringin. Setelah mendapat bekalan makanan, Tengku Akil belayar pula ke Bawal, kemudian pergi ke Belitung untuk mendapatkan Tengku Muhammad Tahak dan akhirnya kembali ke Lingga. Panglima Raja hendak melanggar Cerucuk. Adipati pula meminta bantuan dari Tengku Akil. Dengan bantuan Tengku Muhammad Tahak, Panglima Raja dikalahkan. Seterusnya, Encik Wan Muhammad pula hendak melanggar Mapar. Sultan Lingga menghantar bantuan dan mengalahkan Encik Wan Muhammad. Tengku Akil kemudiannya membantu Kornel Raffles membawa Raden Keling menemui Mejar Robson kerana kesalahannya menjual tanah kepada orang Pontianak. Mejar Robson dan Adipati Belitung berangkat ke Muntok dengan dikuti oleh Tengku Akil, Raden Keling dan kapitan (nakhoda) kapal. Apabila tiba di Pulau Kalamambang, Tengku Akil menyuruh mereka berlabuh dan memerintahkan Raden Keling agar turun ke darat dan mudik Sungai Cerucuk, untuk pergi ke Tabualih bersama kapitan kapal.
Akhirnya, dengan bantuan anak Raja Minangkabau, Adipati Belitung berjaya dibunuh. Dalam pada itu, orang Belanda kembali ke tanah Jawa. Mejar Kot dan Tengku Ali berangkat ke Betawi untuk berunding dengan Belanda, tentang pemulangan tanah Belitung. Jeneral Van der Capellan meminta supaya hal ini dirujuk kepada Residen Inggeris di Muntok. Tengku Akil menemui residen dan berbicara dengannya. Idelir Menteng datang dari Batawi, dan disambut dengan tembakan meriam. Tengku Akil berkunjung ke rumah Idelir Menteng, membawa surat Pangeran Karmadiraja. Tengku Akil pun memberitahu Karma, yang beliau disuruh oleh Idelir Menteng melihat kapal, sekiranya sudah sampai. Selepas itu, Idelir Menteng menyuruh lagi pergi ke Songsang. Idelir Menteng mangajak Tengku Akil berangkat ke Palembang dan didapati bahawa Tengku Simbok sudah berada di sana. Pada suatu malam, berlaku kebakaran ketika Tengku Akil sedang menonton wayang, Lantas, beliau dimarahi oleh Idelir Menteng. Diperolehi khabar bahawa pasukan Inggeris sudah menghilir. Oleh itu, Idelir Menteng mengumpulkan orang-orangnya dan pengeran-pengeran untuk berjaga-jaga. Belanda ingin berkompromi dengan Inggeris supaya peperangan dapat dielakkan. Idelir Menteng mudik ke Hulu Muara Beliti untuk menemui Inggeris. Tengku Akil dan Tengku Said dijemput oleh orang Minangkabau, melawat negeri mereka. Beberapa ketika berada di Selangit sampai berita bahawa Raja Pagaruyung ditangkap oleh Belanda, lalu Tengku Akil pergi menemui Idelir Menteng di Beliti. Dewasa itu, Idelir Menteng telah menahan seorang Minangkabau. Tetapi tindakan tersebut tidak disukai oleh Tengku Akil, demi untuk memelihara hubungan antara mereka. Justeru itu, bersama putera-puteranya, Tengku Said, Panglima Perang dan anak Raja Minangkabau, mereka pun belayar ke Selangit.
Selepas itu, kedengaran pula berita, bahawa orang-orang Minangkabau telah menyerang Idelir Menteng, di Beliti. Serangan itu dihentikan dengan kemunculan Tengku Akil. Selepas itu, Tengku Akil, Tengku Said dan Idelir Menteng berangkat ke Muara Beliti. Di sana, Pangeran Semangun telah membawa 300 orang askar, dengan niat hendak menipu. Tetapi, hal ini disedari oleh Tengku Akil dan beliau telah menasihat Idelir Menteng supaya jangan menerima tawaran Pangeran Semangun. Idelir Menteng dan pengikutnya pergi pula ke Musi. Di Kuala Rawas dengan bantuan Tengku Akil, dia berjaya menawan Benteng. Kemudian, dia ke hilir, lalu bertemu Tengku Simbok, Tengku Celak dan Tengku Mansor. Mereka juga berjumpa bidar yang membawa surat sultan, untuk diberi kepada seorang orang hulu, supaya membunuh Holanda, dan memaksa Idelir mengadap sultan. Hal ini menyebabkan berlakunya peperangan. Pada awalnya, putera sultan, iaitu Pengeran Ratu, mencapai kemenangan. Tetapi, kerana bantuan Tengku Simbok dan seldadu Belanda, akhirnya Palembang ditewaskan. Peperangan terus berlaku di antara Belanda, yang dibantu oleh Tengku Akil, dengan saudara-saudaranya di Lingga, Palembang dan Pulau Beringin.
Belanda menaikkan gaji Tengku Akil dan para pengikutnya.
Tentangan diberikan oleh orang-orang Selat Lipar dan Tabualih di bawah pimpinan
Raden Keling. Belanda berjaya mengalahkan Palembang dan membawa sultannya ke
Betawi. Kesannya, ialah perdagangan bertambah maju di Palembang dan di Pulau
Bangka. Selepas itu, berlaku pula beberapa siri peperangan di Puntianak.
Belanda terpaksa membina benteng di Sambas. Akhirnya, Belanda berjaya menawan
Karimata dan Kayung. Raja Akil yang menetap di Sikudana, dijadikan Panembahan
dan kemudian diangkat menjadi sultan lalu digelar Sultan Abdul Jalil Syah. Di
antara yang berpindah ke Sekudana ialah Encik Yahya bersama-sama 30
orang-orangnya, termasuklah Khatib Uban, Tengku Seha, Tengku Anum dan Kyai
Sampit. Pangeran Mangkurat, Pangeran Wira Kesuma dan Pangeran Cakra juga datang
menetap di Sikudana. Oleh sebab Raja-raja di Matan enggan mengikut perintah
Sultan Abdul Jalil Syah, maka sultan mencadangkan, agar mereka mengadap saja
Van den Bosch, di Betawi. Akhirnya, Raja-raja Matan bersetuju mengikut perintah
Sultan Sikudana. Kemudian negeri Matan enggan memberikan hasil Kayung kepada
Sultan Abdul Jalil. Residen Puntianak pula tidak mempedulikan sultan. Sementara
itu, sultan menyuruh Tengku Besar pergi ke Betawi, untuk memulangkan kontrak.
Kemudian, sultan bertemu dengan Jeneral dan Tuan Merkus. Tuan Merkus
kemudiannya menjadi Gabenor Jeneral Betawi. Istana Sultan Abdul Jalil Syah
dipanah halilintar. Menyebabkan harta binasa dan banyak nyawa terkorban. Sultan
meminta bantuan residen untuk mendirikan istana yang baru. Beberapa tahun
kemudian, baginda mangkat dan digantikan oleh puteranya, Tengku Anum, yang menaiki
takhta kerajaan dengan gelaran Panembahan Anum Sikudana. Adinda baginda pula,
Tengku Panglima Besar, dijadikan ketua di Pulau Karimata.
d.
BUSTANUS SALATIN.
Siapakah
yang Mengarang Bustanus Salatin, Bilakah Teks ini
Dikarang dan Mengapa?
Kitab Bustanus Salatin karya ulama Aceh yang ulung iaitu
Nuruddin al-Raniri, ditulis khusus bagi menegakkan hak Iskandar Thani, Sultan
Aceh pada abad ke-17, untuk memerintah kerajaankerajaan Melayu di Johor, Pahang
dan Perak, berdasarkan pertalian darah yang langsung daripada keturunan Bukit
Siguntang (Noriah Taslim, 2006). Nuruddin
al-Raniri merupakan seorang ulama, pengarang, ahli Sufi dan ahli sejarah yang
berasal dari Rander, Gujarat, India. Beliau tiba di Aceh sekitar tahun 1637 dan
seterusnya berkhidmat di bawah naungan Sultan Iskandar Thani (1636-1641).
Keilmuan Nuruddin al-Raniri dapat dikesan melalui sejumlah kira-kira 30 buah
kitab yang telah dihasilkannya meliputi bidang fekah, sejarah dan perbincangan
tentang persoalan tasawuf, sama ada ditulis dalam bahasa Arab ataupun bahasa
Melayu. Antara kitab yang utama ialah Sirat al-Mustaqim (1634-1644), Durrat
al-Fara'id bi Sharh al- `Aqa'id (1635), Hidayat al-Habib fi al-Targhib wa
al-Tarhib (1635), Bustan al-Salatin (1638), Asrar al-Insan fi Ma'rifat al-Ruh
wa al-Rahman (1640-1644), Tibyan fi Ma'rifat al-Adyan (1642-1644), Jawahir
al-`Ulum ft Kasyf al-Ma'lum (1642-1644), Hujjat al-Shiddiq li Daf'i al-Zindiq
(1638-1641) dan Al-Fath al-Mubin `ala al-Mulhidin (1657). Kajian-kajian yang
telah dilakukan oleh para sarjana mendapati Nuruddin al-Raniri adalah pengamal
tarekat Rifa'iyya dan Qadiriyya.' Sementara itu, kajian oleh A.H. 1 Rujuk Syed
Muhammad Naguib (1966) dan Azyumardi Azra (1992).26 / Jurnal Filologi Melayu,
Jilid 13, 2005 Johns (1955: 70-77) pula merumuskan, sebelum kedatangan Nuruddin
al-Raniri ke Aceh, beliau telah kuat terpengaruh dengan perjuangan Syeikh Ahmad
Sirhindi (1563-1624) di India. Di India ketika itu, telah berlaku polemik yang
hebat terhadap fahamanWandat al-Wujud yang ditentang keras oleh Syeikh Ahmad
Sirhindi yang berpegang kepada Wandat al-Shuhud. Polemik tersebut berterusan
hingga zaman pemerintahan Shah Jahan (1627-1658), yakni, dalam tempoh masa yang
hampir sama dengan tarikh kedatangan Nuruddin al-Raniri ke Aceh. Besar kemungkinan
polemik kesufian dan keintelektualan yang berlaku di India telah memberi
pengaruh kepada tindakan keras Nuruddin al-Raniri menentang ajaran Wujudiyyah
pegangan Hamzah Fansuri dan Syamsuddin al-Sumaterani semasa beliau berada di
Aceh.2
Dalam
tulisan ini, penulis tidak berhasrat untuk membicarakan polemik pemikiran yang
telah berlaku antara Nuruddin al-Raniri dengan pegangan Wujudiyyah Hamzah
Fansuri dan Syamsuddin al-Sumaterani. Walau bagaimanapun, perlu disebut bahawa
Nuruddin al-Raniri merupakan ulama yang pertama kali menekankan peri pentingnya
masyarakat Aceh/Melayu bersikap dan berfikiran kritis terhadap amalan
kerohanian, suatu bentuk pemikiran yang baru dalam masyarakat Melayu masa itu.
Malahan, kritikan Nuruddin al-Raniri terhadap Wujudiyyah sudah pun disuarakan
dalam karyanya yang pertama, Sirat al-Mustakim, yakni, sebuah kitab khusus yang
membicarakan persoalan ilmu fikah.3 Nuruddin al-Raniri dipercayai telah pulang
ke India pada tahun 1644 sewaktu perbahasan tentang Wujudiyyah semakin memuncak
di Aceh ketika itu .'Menurut Syed Muhammad Naguib al-Attas (1986: 12), Nuruddin
al-Raniri meninggal dunia di India pada 22 Zulhijjah 1068 / 21 September 1658.
Tajuk
lengkap Bustan al-Salatin sebagaimana tercatat dalam manuskrip Raffles Malay 8
(halaman 4) ialah: 5 "Wa sammaituhu Bustan al-Salatin fi Dhikr al-Awwalin
wa al-Akhirin. Dan dinamai fakir kitab ini Bustan al-salatin, ertinya, kebun
segala raja-raja, dan menyatakan permulaan segala kejadian dan
kesudahannya." Penulisan teks tersebut adalah atas titah perintah Sultan
Iskandar Thani dan merupakan hasil kompilasi Nuruddin al-Raniri daripada
beberapa sumber rujukan kitab-kitab Arab dan beberapa buah teks Melayu seperti
Taj al-Salatin, Hikayat Aceh, Hikayat Iskandar Zulkarnain dan Sejarah Melayu.6
Isi kandungan teks, khususnya berdasarkan manuskrip Raffles Malay 8, terdiri
daripada tujuh bab dan terbahagi kepada enam puluh fasal seperti berikut:
·
Keterangan
lanjut tentang asal-usul Nuruddin al-Raniri, sejarah kedatangannya ke Tanah
Melayu dan peranannya di Aceh,serta senarai lebih kurang tiga puluh buah kitab
tulisannya dalam bahasa Melayu dan Arab dapat dirujuk dalam Syed Muhammad
Naguib al-Attas (1986: 25-28).Dalam Sirat al-Mustaqim, terdapat kritikan
Nuruddin al-Raniri terhadap pengikut Wujudiyyah yang dikatakannya sebagai
mulhid dan melarang masyarakat mengamalkannya (rujuk Sirat al-Mustaqim di
bahagian sisi Sabil al-Muhtadin, halaman 212).
·
Maklumat
tentang perkara ini diperolehi melalui kajian seorang sarjana Jepun bernama Ito
(1978: 489-491) yang telah menemui sebuah catatan diari seorang pegawai Belanda
yang berada di Aceh ketika itu bernama Peter Sourij. Di dalam diarinya, Peter
Sourij mencatatkan akan kehadiran seorang ulama baru yang berasal dari
Minangkabau bernama Saifulrijal,yang telah berjaya mengumpulkan
pengikut-pengikut Wujudiyyah dan seterusnya melancarkan serangan balas terhadap
hujah-hujah Nuruddin al-Raniri dalam beberapa siri perdebatan di istana.
Nuruddin al-Raniri akhirnya terpaksa meninggalkan Aceh untuk pulang ke tanahaimya.
·
Manuskrip
Raffles Malay 8 kini tersimpan di Royal Asiatic Society, London.(Raffles Malay
8: halaman 3): "Dan kemudian dari itu pada tujuh haribulan Syawal, maka
dititahkanyang maha mulia fakir dengan titah yang tiada dapat tiada menjunjung
dia sultan mu'azzam yang hafan lagi murah, yang pertama besar martabat
izzatnya, iaitu Sultan Iskandar Thani Alauddin Mughayat Syah Johan berdaulat
zillullah fil alam..."
Sultan
Iskandar Thani Alauddin Mughayat Syah Johan berdaulat zillullah fil alam..."
penerangan yang cukup jelas dan lengkap, good job!
ReplyDelete